۱۴۰۰-۰۶-۱۵ ۰۸:۰۰:۰۰

تفاوت پارچه ویسکوز و پلی استر چیست؟

تفاوت پارچه ویسکوز و پلی استر

در برخی موارد به دلیل عدم آگاهی مشتری از نوع پارچه ها پارچه ویسکوز را به جای پارچه پلی استر و یا بر عکس می فروشند. ولی در واقع این دو پارچه با هم تفاوت دارند در این مقاله قصد داریم تفاوت بین این دو پارچه را باهم بررسی کنیم در ادامه این مقاله همراه تیم ترک برند باشید تا در هنگام خرید دچار اشتباه نشوید.

تفاوت پارچه پلی استر با پارچه ویسکوز:

اصلی ترین تفاوت پارچه پلی استر با پارچه ویسکوز مواد اولیه و روند تولید آن است. پارچه پلی استر از مشتقات نفتی است و جزء پارچه های مصنوعی محسوب می شود ولی پارچه های ویسکوز جزء پارچه های نیمه مصنوعی بوده و از خرده چوب و خمیر آن تولید می شود.

مواد اولیه پلی استر از چیست؟

مواد اولیه پلی استر از پلیمریزاسیون اتیلن گلیکول مشتق شده از نفت و اسید ترفتالیک خالص ساخته می شود. و برای تولید پلی اتیلن ترفتالات ذوب می شود. سپس تحت فشار الیاف نیمه بلوری تهیه می شود. و طی فرآیند تولید الیاف پلی استر ساخته می شود.

خصوصیات پارچه پلی استر چیست؟

»پلی استر جزء پارچه های با دوام محسوب می شود و الیاف های آن فوق العاده محکم و با دوام هستند. مثل پنبه و سایر الیاف های دیگر به راحتی پاره یا چروک نمی شود. چون این پارچه ها با دوام هستند نیاز به مراقبت خاصی ندارد و به راحتی می توان در ماشین لباسشویی شست. همین ویژگی پلی استر یعنی دوام آن باعث محبوبیت این پارچه در بین مردم شده است.

»پارچه های با جنس پلی استر در رطوبت و آب مقاوم هستند و آب را جذب نمی کند. این پارچه مناسب فضا های باز است و این پارچه را می توان در دوخت چادر ها که مانع بارندگی به داخل می شود استفاده کرد. پلی استر چون در برابر رطوبت مقاوم است به همین دلیل پارچه ای محسوب می شود که هوا را از خود عبور نمی دهد یا به عبارتی پارچه ای با تنفس کم است. اگر لباس از جنس پلی استر تهیه کنید هنگامی که عرق کنید این پارچه به جای جذب عرق باعث می شود لباس به بدن بچبد و احساس گرما کنید.

»پارچه های پلی استر بر خلاف پارچه های نخی دیر چروک می شوند ودر اکثر موارد نیاز به اتو کشی ندارند.

»بر خلاف بسیاری از پارچه های طبیعی ، پلی استر احساس بسیار لوکسی ندارد. پلی استر ارزان قیمت است و می تواند برای پوست حساس درد سر ساز باشد. با این وجود ، چندین روش مختلف برای ایجاد و بافتن پارچه پلی استر وجود دارد که بر روی بافت آن تأثیر می گذارد و برخی از پلی استرها را درشت می کند. انواع دیگر پلی استر مانند پارچه ابریشم چین تقریباً به همان اندازه پارچه ابریشم طبیعی یا ساتن صاف است.

»پارچه های پلی استکر بر خلاف پارچه های ویسکوز به راحتی در طبیعت قابل تجزیه نیست چون ریشه گیاهای ندارد به همین جهت با گذشت زمان طولانی تجزیه می شود با این حال می توان گفت پارچه پلی استر دیر تر خراب می شود.

»پارچه های پلی استر مانند پارچه های ویسکوز نرم و راحت نیستند البته این نکته قابل ذکر است که نرمی پارچه های پلی استر را روش تولید آن تعیین می کند.



پارچه و لباس پلی استر : راهنمای خرید

پارچه پلی استر در کجا استفاده می شود؟ و چه جایگاهی در عرصه مد دارد؟

پوشاک پلی استر چون در برابر آب مقاوم است از این پارچه می توان در لباس هایی که در فضای می پوشند استفاده شود پلی استر پارچه ای است که می تواند شمارا در هوای نا مناسب خشک نگه دارد مثل هودی، ست کاپشن شلوار و سایر لباس های بیرونی استفاده شود.

خاصیت ضد آب بودن پلی استر می تواند خاصیت خوبی باشد برای دوخت کیف و کوله پشتی چون هم پارچه پلی استر ارزان هست و هم در برابر رطوبت مقاوم است.

پارچه پلی پروپیلن

به این نکته توجه کنید که:

بیشتر پارچه ها به دو دسته تقسیم می شوند: پارچه های طبیعی مانند ( پارچه های ابریشمی و کتان) و پارچه های مصنوعی مانند ( نئوپرون و اسپندکس و لیکرا). یکی از مشهور ترین پارچه های مصنوعی پلی استر است.

مقایسه دو پارچه ویسکوز و پلی استر:

پلی استر: پلی استر کاملاً مصنوعی است. برای تولید این فرآورده از ترکیب دی متیل ترفتالات و منو اتیلن گلیکول و یا اسید ترفتالیک (جایگزین ماده اولیه دی متیل ترفتالات) در مجاورت کاتالیست های مناسب، استفاده می شود. پلیمر حاصل از ترکیب این دو ماده اولیه توسط پمپ از صفحات رشته ساز عبور داده می شود که تحت تاثیر هوای سرد به شکل لیف تبدیل می‌شوند.


ویسکوز: بر خلاف تصور عمومی الیافی بر پایه‌ی طبیعی و همچون پنبه و لینن دارای ماهیت گیاهی(سلولزی) هستند. تنها تفاوتی که می توان به الیاف ویسکوز (ریون) نسبت به پنبه و لینن نسبت داد نحوه‌ی ساخت این الیاف است. الیاف ویسکوز (مانند تولید کاغذ) از خمیر کردن سلولوز تشکیل می‌شوند.


پارچه ویسکوز یا پارچه ریون

برای مشاهده انواع 
تی شرت ترک مردانه روی لینک کلیک کنید.

برای خرید بهترین مارک شورت مردانه خارجی روی لینک کلیک کنید.

خريد اينترنتي لباس زير زنانه ترك از سایت ترک برند با بهترین مدل های روز و بهترین کیفیت.

برای مشاهده و خرید لباس راحتی زنانه ترک روی لینک کلیک کنید.

ثبت نظر