۱۴۰۰-۰۶-۱۳ ۰۸:۰۰:۰۰

الیاف طبیعی و مصنوعی چیست؟ و معرفی انواع آن

الیاف طبیعی و مصنوعی چیست؟

الیاف طبیعی: : معمولا به الیافی طبیعی گفته می شود که ریشه گیاهی داشته باشد و از مواد شیمیایی در تولید آن ها استفاده نشده باشد. اگر بخواهیم برای الیاف های طبیعی مثال بزنیم، پنبه، کتان، چنایی، کنف، جزء الیاف های طبیعی محسوب می شوند یا همان الیاف های گیاهی هستند.

الیاف مصنوعی: همان طور که از اسم این الیاف مشخص است، این الیاف در طبیعت وجود ندارد به گروهی از الیاف نساجی گفته می شود که توسط روش های خاص تولیدی و به صورت مصنوعی تولید می شوند. 



عمده تفاوت الیاف طبیعی با مصنوعی: همان طور که در تعارف هر کدام از الیاف ها در بالا ذکر شد اصلی ترین تفاوت الیاف طبیعی با الیاف مصنوعی منشا ساخت هر کدام است. از آنجایی که الیاف مصنوعی به دست بشر و فناوری های جدید تولید شده است انواع بسیار مختلفی دارد به همین دلیل بسیار شبیه هم هستند و تشخیص آن ها بدون شناخت کافی کار آسانی نخواهد بود. اگر لحاظ قیمت و هزینه بخواهیم الیلف طبیعی را با الیاف مصنوعی مقایسه کنیم متوجه می شویم، از آنجایی که الیاف مصنوعی طی پروسه ای نسبتا طولانی به الیاف طبیعی تولید می شود قیمت بالا تری دارد. به لحاظ کیفیت الیاف طبیعی چون منشا گیاهی دارد و کاملا طبیعی است ولی الیاف مصنوی مواد شیمیایی دارد بهتر است کمتر مورد استفاده قرار بگیرد. الیاف طبیعی چون ریشه گیاهی داد و از خود طبیعت است در طبیعت تجدید پذیر است و به طبیعت آسیب نمی رساند ولی در مقابل آن الیاف مصنوعی چون مواد شیمیایی دارند در طبیعت تجدید ناپذیر بوده و منجر به آسیب رساندن به طبیعت خواهد شد. معممولا الیاف مصنوعی دوام بیشتری نسبت به الیاف طبیعی دارند. الیاف طبیعی در مقایسه با الیاف مصنوعی جاذب بسیار خوبی هستند. الیاف طبیعی معمولا زود تر از لیاف مصنوعی چروک می شوند.

اگر ساختار الیاف طبیعی را با الیاف مصنوعی مقایسه کنیم، به دلیل وجود مواد اولیه طبیعی در الیاف طبیعی ماهیت سلولزی و پروتئینی دارند و موجب حساسیت نمی شود ولی در الیاف مصنوعی این ماهیت وجود ندارد.

نحوه شستشوی الیاف:

الیاف طبیعی: معمولا الیاف طبیعی باید با آب سرد و دست شسته شود. و به هیچ وجه داخل ماشین لباسشویی قرار داده نشود.

الیاف مصنوعی: چون الیاف مصنوعی داوام بیشتری دارد به هر روشی آن را می توان شست ولی بعد از خشک شدن نیاز به اتو دارد.

چرا پارچه با الیاف طبیعی؟!

از آنجایی که اکثر پارچه ها به دلیل قیمت بالای الیاف طبیعی از جنس پلی استر، نایلون و ریون است و پوست بدن ما بسیار حساس است و با پوشیدن لباس هایی از جنس الیاف مصنوعی امکان دارد دچار حساسیت شود. بهتر است لباس هایی با پارچه هایی از جنس الیاف طبیعی مثل ابریشم، پنبه خالص، لینن، بامبو یا کشمیر هستند تهیه کنید.

خصوصیات پارچه هایی که از جنس الیاف طبیعی( پنبه خالص) هستند:

» الیاف های طبیعی ریشه گیاهی دارند به راحتی تجزیه می شوند و رطوبت را از بین می برد.

»به راحتی هوا را از خود عبور می دهند به عبارتی قابلیت نتفس دارد.

»کاملا نرم است و به صورت ارگانیک می توان تولید کرد.

خصوصیات الیاف پشمی:

معمولا الیاف پشمی گرم هستند و دوام بالا تری دارند همچنین قابلیت جذب بالایی دارد.

خصوصیات الیاف ابریشمی:

وزن سبکی دارند و به راحتی تجزیه می شوند،الیاف ابریشمی هم مانند الیاف پشمی گرم است وقابلیت تنفس دارد همچنین قابلیت دفع قارچ دارد. نرم و راحت و بسیار شیک هستند.

خصوصیات الیاف بامبو:

الیاف بامبو خاصیت ضد باکتریایی دارد و به راحتی تجزیه می شود همچنین قابلیت دفع رطوبت دارد.

پارچه‌ های الیاف طبیعی عایق‌های طبیعی و با کیفیتی هستند!

آیا می‌دانستید پارچه‌هایی که از الیاف طبیعی مثل لینن، بامبو، ابریشم و پشم ساخته می‌شوند قابلیت تنظیم حرارت دارند؟ این الیاف ذرات هوا را لا‌به‌ لای چین‌ها و سوراخ‌های ریز پارچه‌ ها به دام می‌ اندازند. این هوای حبس شده به‌ عنوان یک عایق برای تولید گرما در روزهای سرد فصل زمستان، و سرما در روزهای گرم فصل تابستان استفاده می‌شود. مثلاً اگر دقت کنید متوجه می‌شوید بسیاری از اسکی‌ بازان زیر لباس‌های اصلی خود از چند لایه لباس دوخته‌ شده از ابریشم خالص استفاده می‌ کنند تا بتوانند دمای بدن خود را در حال اسکی کردن تنظیم کنند.

الیاف مصنوعی و نیمه مصنوعی :

ویسکوز: ویسکوز نوعی از پارچه است که هادی گرما می باشد. بنابر این بدن احساس گرما می کند. از آنجایی که ویسکوز از ابریشم طبیعی خنک تر است مسنوجات بسیار نرم و لطیف را می توان از آن تهیه کرد.

نایلون: نایلون کلا جزء الیاف مصنوعی است و استحکام خوبی در برابر سایش و کشش دارد و به گونه ای قابلیت الاستیک دارد. همچنین فورا خشک می شود و جاذب آب نیست.

پلی استر: : پلی استر هم مانند نایلون کاملا مصنوعی است و مقاومت بالایی در برابر چروک شدن دارد حتی زمانی که خیس می شود. اگر پلی استر با الیاف طبیعی مخلوط شود، در تهیه منسوجات سبک وزن مانند پارچه‌ های پرده ای ، ساتن ، پیراهن و بلوز مورد استفاده قرار می‌ گیرد. به علت خاصیت اتو پذیری زیاد در تهیه پارچه‌ های پلیسه زنانه و بشور بپوش مصرف می‌شود.

کلام آخر:

شما می توانید لباس های زنانه و مردانه خود را از جنس الیاف طبیعی با برند های معروف ایرانی و ترک را از آنلاین شاپ ترک برند تهیه کنید.

 برای مشاهده انواع تی شرت ترک مردانه روی لینک کلیک کنید.

برای شورت مردانه و شورت زنانه شیک روی لینک های مشخص شده کلیک کنید.

خرید اینترنتی لباس بچه گانه دخترانه ترک و ست بلوز شلوار زنانه ترک از سایت ترک برند با بهترین مدل های روز و بهترین کیفیت.

برای مشاهده و خرید لباس راحتی زنانه ترک روی لینک کلیک کنید.


ثبت نظر